Iesi din zona de comfort si vei fi de neoprit

iesi din zona de comfortMihneo, hai ba sa ne-ntoarcem….! Ba eu cobor! Nu sar de aici nici sa ma bati!

Eram la trambulina “a mare” impreuna cu fratele meu, urcasem ca zmeii cu tupeu si cand am ajuns pe margine au inceput sa ne tremure genunchii de frica si ne gandeam sa renuntam. M-am uitat in spate… Alti copii urcau scarile nerabdatori sa sara.  Simteam ca ei stiu ca mi-e frica sa sar si ca se uita batjocoritor la mine. Era jenant sa cobori scarile dar imi era atat de frica incat le-as fi coborat.

Nici nu mai stiu daca Mihnea mi-a raspuns ceva. Dintr-odata l-am vazut cum sare in bazin si cum se scufunda in apa. In clipa urmatoare, inainte sa-l vad pe el ca iese de sub apa, am sarit si eu.

In ziua aceea am mai sarit de cel putin 10 ori si ne-am superdistrat (nu stiu daca asta e un cuvant). 🙂

Care-i treaba cu zona de comfort?

Daca ai tot auzit expresia asta si nu stii exact ce e, hai sa iti spun ce inseamna pentru mine. Zona de comfort reprezinta suma activitatilor pe care le faci fara sa simti discomfort. De exemplu sa mananci ce iti place, sa te joci pe calculator, sa te uiti la televizor, sa te machiezi….

Discomfortul poate fi simtit sub forma de frica, asa ca in povestea de mai sus. In cazul in care trebuie sa tii o dieta discomfortul reprezinta neplacerea de a manca legumele.

Daca vrei sa mergi la sala, discomfortul il percepi sub forma de lene.

De ce zic toti “guru” ca e bine sa iesi din zona de comfort

Sunt mai multe motive pentru care e bine sa iesi din zona de comfort.

1. Daca iti infrunti frica, de cele mai multe ori scapi de ea si apoi ai parte de experiente care iti aduc satisfactii. In plus, iti creste increderea in tine.

Eu si fratele meu Mihnea, incepand din ziua despre care ti-am povestit, ne-am distrat de multe ori facand tot felul de sarituri. Daca in prima zi am fi renuntat si am fi coborat scarile, n-am fi stiut niciodata ce placut e sa sari de la trambulina.

2. Iti poti distruge sanatatea daca esti obisnuit sa cauti tot timpul comfortul. Daca fumezi, nu faci miscare si nici nu mananci sanatos pentru ca e mai simplu sa comanzi o pizza sau sa cobori la fast food-ul de la scara blocului sa-ti iei un hamburger, fara sa iti dai seama incepi sa te ingrasi, iti scade imunitatea si devii mai predispus la boli.

3. Sunt studii care au dovedit ca iesind din zona de comfort devii mai productiv si inveti mai repede lucruri noi.

Cum iesi din zona de comfort

1. Fa ca alternativa sa fie mai dureroasa

Tony Robbins e unul dintre cei mai cunoscuti si apreciati coach in viata. A lucrat cu Andre Agassi, Bill Clinton, Serena Williams si multi alti oameni de succes din domeniul sportului, antreprenoriatului sau politicii, ajutandu-i sa atinga performante remarcabile.

Dintr-unul din materialele lui stiu faptul ca mintea oamenilor in orice situatie incearca sa faca unul din doua lucruri. Sau cauta sa se indeparteze de durere si discomfort, sau cauta placere.

Cand a face o actiune e dureros dar a nu face acea actiune e si mai dureros, atunci e clar ce vei face. Vei alege varianta mai putin dureroasa.

Vrei sa te lasi de fumat dar pentru tine e prea mare discomfortul sa rezisti tentatiei de a-ti aprinde o tigara? Cum ar fi daca ai afla ca esti bolnav si ca daca nu te lasi de fumat nu te mai poti vindeca? Fac pariu ca nu te-ai mai atinge de tigari pentru ca ar fi optiunea cea mai putin dureroasa pentru orice om care nu are intentii sinucigase.

Zilele trecute l-am intrebat pe Mihnea cum de a sarit atunci de la trambulina. Mi-a spus ca pe el il inspaimanta mai mult varianta de a cobori inapoi scarile pentru ca erau foarte abrupte si alunecoase si in plus ii era jena de oamenii ce asteptau ca noi sa sarim.

Dupa ce mi-a spus motivul, m-am gandit ca asta e o strategie interesanta care se poate aplica cu intentie in anumite situatii pentru a nu avea optiunea de a renunta si mi-am amintit ca ceva asemanator recomanda si Tim Feriss in cartea 4 Hour Chef!

O metoda e sa anunti public ca vei face un anumit lucru. Va fi mai dureros pentru tine sa nu faci lucrul promis in fata multor oameni si probabil ca-l vei face. Asa am facut si eu ca sa ma apuc de sala si sa nu renunt.

2. Fa pasi mici

Cand avea douazeci si ceva de ani, Tony Robbins a antrenat un pluton de soldati din armata americana. Sarcina lui era sa ii transforme in foarte buni tragatori. Plutonul  antrenat de Tony a reusit sa obtina cele mai bune rezultate din armata americana!

Una dintre metodele aplicate de Tony a fost sa ii puna pe soldati sa isi imbunatateasca performantele in pasi mici. Prima data le-a pus tinta foarte aproape. Dupa ce le era la toti foarte usor sa o nimereasca, o muta la o distanta putin mai mare, si asa mai departe, pana la distanta ceruta de armata.

Daca pui 100 de oameni sa sara direct de la o trambulina de 5 metri, probabil ca putini vor sari. In schimb, daca ii pui mai intai sa sara de la trambuline de 1, 2, 3 si 4 metri, poate vor reusi chiar toti sa sara si de la cea de 5 metri.

3. Obisnuieste-te cu starea de discomfort

De fapt bucura-te cand simti discomfort si gandeste-te ca atunci cresti ca si persoana.

Daca vrei sa inveti lucruri noi si sa ai parte de experiente interesante, va trebui sa iesi din zona de comfort. Nu poti sa te astepti sa termini un maraton fara sa obosesti sau fara sa transpiri!

Pentru a te obisnui cu discomfortul, atunci cand trebuie sa faci ceva de care iti e teama sau care nu iti face placere, fa urmatorii doi pasi.

A. Gandeste-te care e cel mai rau lucru ce se poate intampla si ce sanse sunt sa se intample acel lucru. Daca  vrei sa faci cunostinta cu o persoana pe care o placi, scenariul cel mai negativ e ca te va respinge ceea ce nu e foarte grav. Totodata, sansele sa fii respins intr-un mod agresiv sunt destul de mici. Go for it!

Daca vrei sa te dai cu schiurile pe o partie foarte abrupta fara sa stii bine sa schiezi, scenariul cel mai rau e ca vei muri si sansele sunt destul de mari. Stop! Du-te pe partia de copii!

B. Daca in urma analizei de mai sus ai decis sa actionezi, constientizeaza ca vei simti un oarecare discomfort, accepta acest lucru si propune-ti sa fii propriul observator, incearca sa remarci cum simti acel discomfort, cat e de puternica frica, in cat timp iti trece, cum iti afecteaza comportamentul in acea situatie.

Ca sa iti dezvolti “muschiul” asta de a fi propriul observator, iti e mult mai usor daca practici meditatia.

Daca te obisnuiesti cu discomfortul vei reusi sa realizezi tot ce-ti doresti: sa faci sport, sa mananci sanatos, sa inveti o limba straina, sa iti imbunatatesti abilitatile de socializare, sa inchei mai multe afaceri, orice obicei bun iti propui.

———

Tu visezi sa fii antreprenor dar continui sa fii angajat? Inseamna ca ti-e greu sa iesi din zona de comfort. Alegi asa zisa siguranta oferita de locul de munca.

Iti propun un exercitiu de imaginatie. Spune-mi care e cel mai fericit scenariu ce se poate intampla daca ramai angajat? Azi e ziua in care implinesti 65 ani si iesi la pensie. Ce ai realizat? Cat timp ai petrecut cu familia facand activitati care v-au facut placere si cat timp ai petrecut la serviciu lucrand peste program? Astept cu nerabdare si curiozitate un comentariu cu raspunsul tau.

Incepe sa folosesti aceste strategii si nu mai fugi de starea de discomfort. Accept-o, observ-o, vezi ca nu e asa de inspaimantatoare si obisnuieste-te cu ea.

Ca sa te ajut, iti ofer cadou un mic document cu 3 tehnici de meditatie pentru incepatori pe care il poti descarca gratuit introducand adresa ta de email in formularul de mai jos.

3 tehnici de meditatie pentru incepatori
Ghid de o pagina!

Bonus - Link catre cea mai buna carte pentru incepatorii in meditatiemeditation

2 comentarii la “Iesi din zona de comfort si vei fi de neoprit

  1. Si eu am experimentat disconfortul cu sariturile de la trambulina! E infricosator prima data cand te arunci in gol de la 7 metri dar dupa aceea e chiar distractiv.

    Si m-am folosit de chestia asta foarte mult timp! Cand era ceva greu de facut ma gandeam ca nu poate fi mai greu decat sa sari de la 7 metri si atunci actionam.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *