Evaluarea actiunilor bazata pe numarul de abonati

evaluarea actiunilor bazata pe numarul de abonatiInainte sa intram in detaliile evaluarii actiunilor bazate pe numarul de abonati, vreau sa-ti intiparesc in materia cenusie care sunt principiile esentiale ce trebuie sa le stii cand faci evaluari ale unor actiuni.

Si il las pe maestrul Warren Buffett sa-ti spuna cel mai important lucru despre valoarea intrinseca.

“Valoarea intrinseca poate fi definita simplu: E suma totala de bani gheata ce pot fi scosi dintr-o afacere pe parcursul vietii ei.” – Warren Buffett

Gandeste-te ca cineva porneste o companie ABC, pe care o inchide peste 10 ani. In acesti 10 ani, afacerea a facut profituri zero. Banii obtinuti dn vanzari au fost folositi pentru cheltuieli, pentru plata taxelor si a salariilor angajatilor.

O asemenea afacere are valoare zero pentru un investitor, indiferent ce procent din companie detine.

In cazul in care afacerea ABC produce $10.000 pe an ca profit si acest profit poate fi scos din afacere ca dividende, in zece ani se aduna $100.000.

Daca la momentul in care compania e infiintata, un investitor ar putea sti sigur ce durata de viata are afacerea si ce profituri va face (ceea ce e imposibil), ar putea sa calculeze cu exactitate valoarea.

Intrebare: “Cat ai plati pentru 50% din compania ABC la momentul infiintarii?” (Raspunde-mi in sectiunea de comentarii)

E un exercitiu util, chiar daca in realitate nu intalnim situatii in care stim sigur ce profituri se vor realiza pe parcursul urmatorilor 10 ani si nici durata de viata a unei companii.

Al doilea lucru important, il afli tot de la Warren:

“Doi oameni care se uita la acelasi set de informatii vor calcula inevitabil valori intrinseci diferite. (asta ni se aplica si mie si lui Charlie) –  ” – Warren Buffett

Si inainte sa fac un scurt sumar, daca tot a fost mentionat mai sus, uite ce spune si Charlie Munger:

“E mai bine sa obtii o valoare aproximativ corecta decat una exacta gresita.” – Charlie Munger

Deci….

  1. Inainte sa faci o investitie, e indicat sa faci o estimare a valorii
  2. Fii constient ca aceasta estimare nu poate fi precisa, pentru ca e bazata pe presupuneri – profiturile din viitor, sau chiar durata de viata a unei companii nu sunt sigure

Si acum, dupa evaluarea bazata pe profituri si evaluarea bazata pe vanzari, discutam despre…

Evaluarea actiunilor bazata pe numarul de abonati

Unele companii pot fi evaluate pe baza numarului de abonati. Asemenea evaluari sunt mai des intalnite in companii media care genereaza venituri regulate lunare, ca: retele de telefonie, companii de cablu TV, furnizori de internet, sau companii online.

Cand se face o evaluare pe baza numarului de membri, se calculeaza media de venit generat de un client pe parcursul vietii si apoi se estimeaza o valoare pentru intreaga companie.

De exemplu, sa zicem ca o companie de telefonie mobila are 2 milioane de abonati si acestia platesc in medie $20 pe luna. Unii abonati isi rezilieaza contractul dupa cateva luni, altii raman abonati zeci de ani. Se iau in considerare toate aceste date si se calculeaza timpul mediu in care un client isi pastreaza abonamentul. Sa zicem ca in exemplul nostru am obtinut un timp mediu de 5 ani.

Folosind evaluarea bazata pe abonati, valoarea companiei e:

2 milioane x $20 x 60 luni = $2.4 miliarde

Dar stai… Mai e ceva…

Shark Tank e un show TV din USA in care diferiti antreprenori isi prezinta afacerile in fata a 5 renumiti investitori din USA (rechinii) cu scopul de a obtine o finantare.

Dupa ce-si termina prezentarea si dupa ce spun ce suma vor s-o obtina si ce procent din companie ofera in schimbul acelei sume, rechinii incep sa-i impuste cu intrebari.

La afaceri ce folosesc modelul pe baza de abonamente, rechinii pun intotdeauna o intrebare importanta:

“Cat te costa un client nou?”

In exemplul de mai sus, pentru ca evaluarea sa fie corecta, clientii care renunta la abonament trebuie sa fie inlocuiti de altii noi pentru a pastra numarul de 2 milioane.

Iar pentru a obtine un client nou, o companie trebuie sa investeasca in campanii de publicitate.

Daca venitul mediu generat de un client e mult mai mare decat costul de achizitie si cota de piata a companiei e una mica, sunt sanse mari ca acea companie sa aiba potential mare de crestere in ceea ce priveste numarul de abonati si automat veniturile si valoarea totala.

Alt mod in care o afacere de genul acesta poate oferi randamente bune pentru investitori e daca gaseste solutii pentru a creste venitul mediu generat de un client, prin vanzarea de noi servicii, sau cresterea pretului pentru cele existente.

Astept raspunsul la intrebarea de mai sus in sectiunea de comentarii, iar saptamana viitoare o sa afli ce metoda de calcul se foloseste de obicei pentru a gasi rezultatul cel mai bun.

Nu-l rata, pentru ca e ultimul articol din aceasta miniserie despre evaluarea actiunilor.

Mai jos e un camp unde poti sa introduci adresa ta de email… Completeaza acolo si te anunt eu cand apare articolul. Primesti si mita Manualul de Investitii la Bursa

Curs de Initiere in Investitii la Bursa (americana)
Afla Strategiile care te Ajuta sa Faci Investitii Profitabile la Bursa, si sa Reduci Riscurile Aproape la ZERO!

expertIntrodu adresa de email in formularul de mai jos!

Primesti pe email un CURS DE INVESTITII LA BURSA format din 4 lectii care te poate duce de la zero la investitor autonom. Vei primi:

  • Analiza si comparatia intre doua dintre cele mai populare investitii
  • Cele mai importante PRINCIPII ale investitiilor la bursa
  • 2 SECRETE care ma ajuta sa am constant PROFITURI peste medie si sa imi minimizez riscurile

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *