Cum sa te lasi de obiceiurile proaste si sa-ti instalezi obiceiuri “bogate”

goodhabits“Doamna, stiti?!… Baiatul dumneavoastra e cam prost…. Nu prea il duce capul.”

Asta i-a spus invatatoarea, cu inconstienta si cu ignoranta, mamei lui Andrei, un tip pe care l-am cunoscut la un curs de NLP.

Ea a ajuns la concluzia ca un elev e prost fiindca a luat o nota de patru la matematica.

Probabil ca invatatoarea nu a avut intentii rele, dar modul in care s-a comportat i-a facut mai mult rau elevului. Din pacate, acesta era nivelul ei de competenta. E foarte grav ca asemenea nulitati sunt in postura de a ne educa noua copiii.

Sunt foarte bucuros si mandru sa iti spun ca din data de 18 octombrie sunt si eu tata 🙂 . Am un baietel minunat pe care il cheama Matei si chiar ma inspaimanta ideea de a-l inscrie la scoala in ziua de azi.

Dar despre acest subiect vreau sa scriu mai pe larg intr-un articol viitor.

Piramida lui Dilts

La acelasi curs de NLP am invatat despre piramida lui Robert Dilts. O sa vezi cum ar fi trebuit sa reactioneze invatatoarea si cum probabil ca ar fi facut-o daca ar fi stiut teoria lui Dilts.

Piramida-Dilts

Daca intelegi aceasta piramida, vei reusi mai usor sa faci schimbari in viata ta si sa inveti lucruri noi.

Piramida se poate referi la orice sistem si in acest context, un sistem poate fi o persoana dar si o companie.

Fiecarui nivel din piramida ii sunt caractersitice anumite intrebari pe care le poti vedea in poza.

De-asemenea, fiecare nivel e direct influentat de nivelele superioare.

Cum bine stii, obiceiurile sunt de fapt niste comportamente pe care le executi in mod repetat pana devin automatisme, asta inseamna ca le regasim la nivelul “Comportament”. La acest nivel se afla totalitatea actiunilor si obiceiurilor tale, constiente si inconstiente.

Dar cum sunt influentate comportamentele si obiceiurile de nivelele de mai sus?

Pai inainte sa conduci masina, (nivelul Comportament – Ce faci? Ce obiceiuri si comportamente ai?) trebuie sa stii cum se conduce (nivelul Abilitati – Cum faci?). Pentru asta, probabil trebuie sa faci scoala de soferi.

Si daca cumva crezi ca a conduce masina iti pune viata in pericol (nivelul Valori si Convingeri), probabil ca nu o sa te apuci sa o faci.

E important sa retii ca omul nu este doar suma comportamentelor, acestea sunt doar un nivel in sistemul numit “om”.

Dilts sustine ca daca vrem sa facem o schimbare la un anumit nivel, trebuie sa facem o schimbare la nivelul imediat superior. Dar cate nivele trebuie sa urcam? Atatea nivele cate e nevoie astfel incat sa nu existe conflicte si astfel incat toate nivelele sa fie corect aliniate.

In povestea pe care v-am spus-o mai devreme, Andrei a avut un rezultat slab la un test la matematica. Daca incercam sa incadram in piramida acest eveniment, ne dam seama ca a avut loc la nivelul Comportament.

Spunându-i mamei ca Andrei e prost, invatatoarea s-a referit la nivelul Identitate(Cine esti?). Cum crezi tu ca ar fi fost mai bine sa procedeze?

Daca ar fi stiut despre aceasta piramida, ar fi realizat ca rezultatul slab de la un test e doar un comportament.

Si altfel ar fi putut sa-l ajute pe elevul ei daca s-ar fi intrebat: are Andrei abilitatile necesare pentru a avea rezultate bune la matematica in viitor? Si mai sus, la nivelul de valori si convingeri: pentru Andrei e important sa invete bine matematica? Are Andrei vreo convingere care il impiedica sa isi dezvolte abilitatile la matematica?

Punand asemenea intrebari, putem identifica exact nivelul pe care trebuie sa intervenim pentru a obtine comportamentul dorit.

Aceasta e o strategie extrem de puternica ce se poate folosi cu succes in cazul in care vrem sa ne schimbam obiceiurile.

Am scris recent un guest post care, spre bucuria mea, a fost publicat pe probabil cel mai vizitat blog de dezvoltare personala din Romania: http://florinrosoga.ro/blog/puterea-obiceiurilor-guest-post/.

Te invit sa citesti articolul pentru ca te va ajuta sa intelegi puterea imensa pe care o au obiceiurile si modul in care acestea imprima o anumita directie vietii tale fara ca tu sa te poti impotrivi.

Vei afla care sunt diferentele dintre bogati si saraci, care sunt obiceiurile oamenilor bogati si care sunt obiceiurile saracilor. Daca poti sa copiezi obiceiurile oamenilor bogati, te vei indrepta si tu pe pilot automat spre o viata plina de abundenta.

O sa vezi ca toate obiceiurile sunt compuse intotdeauna din trei elemente:

  • stimul
  • rutina
  • recompensa

Probabil ca si tu, ca si alti oameni care au lasat comentarii la acest articol, o sa imi spui: “Bine, bine, Bogdan. Am inteles ca m-ar ajuta mult sa renunt la anumite obiceiuri si sa adopt altele noi, mai bune. Dar cum naiba fac asta? Ma chinui de ani de zile sa ma las de fumat si nu reusesc!”

Cum instalezi o valoare sau o convingere

Atat pentru a adopta un obicei nou, cat si pentru a renunta la unul, e nevoie sa verifici daca esti aliniat la nivel de valori si convingeri. E esential.

Daca tu incerci sa te lasi de fumat dar ai convingerea ca fumatul te face sa fii mai cool si ca nu pierzi nimic daca fumezi, ca nu iti afecteaza sanatatea si nici bugetul pentru ca oricum ai cheltui banii pe altceva, atunci iti urez succes! Probabil nu o sa reusesti avand aceasta convingere.

Dar stiind de piramida lui Dilts si analizand ce se intampla pe fiecare nivel, tu ai identificat faptul ca ai o convingere care te impiedica sa renunti la obiceiul tau de a fuma.

Urmatorul pas, e sa inlocuiesti aceasta convingere cu una care te va ajuta sa-ti atingi obiectivul, de exemplu: “Vreau sa traiesc mult si sa fiu sanatos. Fumatul ma impiedica pentru ca imi distruge sanatatea si imi scurteaza viata.

Sunt mai multe moduri prin care poti sa inlocuiesti convingerile si valorile. Metoda mea preferata e prin afirmatii. In fiecare dimineata petrec cateva minute uitandu-ma in oglinda si rostind cu foarte mare convingere toate valorile pe care vreau sa le instalez in sistemul de operare al mintii mele.

Alte persoane prefera sa foloseasca metoda vizualizarii.

Oricare ar fi metoda, principiul e acelasi. Trebuie sa ii tot repeti mintii tale aceasta noua convingere pana cand subconstientul tau o accepta ca adevarata.

Cum adopti un nou obicei

Iata pasii ce trebuie parcursi pentru a-ti insusi un nou obicei.

  1. Primul pas e sa te intrebi daca ai abilitatile necesare pentru a adopta un nou obicei. Daca nu le ai, invata-le!
  2. Intreaba-te daca ai vreo convingere care e in conflict cu dorinta ta de a instala noul obicei sau daca ai pur si simplu nevoie de o noua convingere. Daca ai nevoie, aplica metoda de mai sus pentru a instala noua convingere!
  3. Ia-ti cat se poate de public angajamentul ca o sa adopti noul obicei. Eu asa am facut pentru a incepe sa fac fitness si chiar a contat. De multe ori cand nu aveam chef sa fac antrenamentul, imi aduceam aminte de promisiunea facuta si asta ma ajuta sa ma urnesc si sa respect ce am promis.
  4. Incepe cu un pas mic in directia noului tau obicei. Nu intotdeauna poti din prima zi sa executi rutina obiceiului dorit. Acest pas are legatura cu ce discutam mai inainte referitor la nivelul “Aptitudine”. Daca vrei sa te apuci de fitness si organismul tau nu e obisnuit cu miscarea iar tu incepi din prima zi cu un antrenament foarte intens, in urmatoarele zile vei avea o febra musculara destul de dureroasa care te poate face sa renunti. Mai bine incepi cu antrenamente foarte usoare si scurte dar care nu te solicita foarte tare.
  5. Alege-ti un stimul pentru a executa rutina dorita. Cea mai buna metoda e sa iti alegi ca si stimul un anumit obicei pe care deja il ai si il executi zilnic. Alta varianta e sa iti alegi o anumita ora ca si declansator al obiceiului tau.
  6. Ofera-ti o recompensa. Recompensa nu trebuie sa fie neaparat ceva material gen felul tau de mancare preferat. Pot fi cateva cuvinte de apreciere pe care ti le adresezi singur. Sau acorda-ti zece minute de relaxare dupa ce ai terminat de efectuat rutina.

Cum renunti la un obicei prost

Cel mai bun motiv pentru a renunta la un obicei prost e iubirea fata de tine. Nu ai nevoie sa-ti faci rau pentru a trai o placere de moment. Pentru mine reprezinta o mare satisfactie sa am grija de mine, de sanatatea mea fizica si mentala.

Nu e bine sa crezi ca a renunta la un obicei e usor si sa inceci sa faci asta nepregatit dar nici sa nu crezi ca e atat de greu incat nu vei putea s-o faci.

Hai sa trecem la pasi:

  1. Fa-ti un mic document care va contine planul tau pentru a renunta la obiceiul dorit.
  2. Primul pas e sa analizezi ce se intampla la nivelul de convingeri si valori asa cum am descris mai sus si daca e cazul aliniază-ți nivelele.
  3. Anunta lumea ca o sa renunti la obiceiul tau si gaseste cativa apropiati la care poti apela in momentele cand ti-e mai greu. Scrie lista de persoane in planul tau.
  4. Inainte sa renunti, observa-ti comportamentul pentru cateva zile si scrie in plan care sunt stimulii care declanseaza obiceiul tau prost. Ce faceai exact inainte de a simti ravna de a executa rutina obiceiului tau?
  5. Scrie in document si care e recompensa pe care o ai de la acest obicei. Pentru a descoperi care e recompensa trebuie sa faci niste teste. De exemplu daca tu vrei sa renunti la bautura dar bei pentru ca asta fac toti prietenii tai atunci cand va intalniti, probabil recompensa reprezinta faptul ca socializezi cu ei. Ca sa confirmi asta, incearca sa consumi bauturi nealcoolice atunci cand esti impreuna cu ei si vezi cum te vei simti. Sau mai bine, iesi in oras cu alti prieteni care nu beau si vezi daca mai simti nevoia sa consumi alcool.
  6. Gaseste un alt obicei cu care sa-l inlocuiesti pe cel prost, care sa se declanseze la aceeasi stimuli si sa iti ofere aceeasi recompensa. De exemplu, atunci cand esti stresat in loc sa fumezi o tigara fa cateva flotari sau ia-ti un coleg si plimbati-va cateva minute. Noteaza in documentul cu planul tau cu ce nou obicei intentionezi sa-l inlocuiesti pe cel vechi.
  7. O chestie care a functionat foarte bine in cazul meu atunci cand m-am lasat de fumat, de mancat carne sau cand am inceput sa fac fitness, a fost sa nu accept niciun fel de exceptie. Problema e ca o exceptie conduce la urmatoarea si asa mai departe pana cand, fara sa stii, ti-ai reluat obiceiul prost.
  8. Dupa ce ti-ai facut acest plan si ai inceput sa-l pui in aplicare o sa fie momente in care iti va fi foarte greu sa rezisti tentatiei de a calca stramb. Cand vei simti acea pofta pentru vechiul obicei, nu trebuie sa cedezi fara sa te gandesti, constientizeaza ca simti acea pofta si da-i timp sa treaca, observa cum pofta e puternica si cum, pe masura ce ii dai mai mult timp, incepe sa scada. Daca si dupa ce astepti nu iti trece pofta, suna o persoana din lista ta de persoane care sunt dispuse sa te ajute.
  9. Daca totusi cedezi, si e posibil sa o faci, nu lasa asta sa te descurajeze. Scrie in planul tau ce s-a intamplat si gaseste singur o solutie mai buna pentru a te asigura ca data viitoare vei putea sa te abtii.

Ce legatura au toate astea cu antreprenoriatul?

As putea sa-ti spun o tactica sa iti cresti vanzarile sau alta despre cum sa alegi cei mai buni angajati. Poate crezi ca te-ar ajuta mai mult.

Dar ceea ce ti-am oferit eu sunt niste principii care, daca facem analogia cu piramida lui Diltz, sunt la un nivel superior tacticilor si se pot aplica atat in afaceri cat si in orice alt domeniu al vietii tale.

Daca ai o afacere, intreaba-te cum s-ar putea imbunatati.

Daca nu ai o afacere si vrei sa pornesti una, intreaba-te ce te impiedica. Sau care sunt abilitatile pe care ar trebui sa ti le dezvolti pentru a ajunge la nivelul la care esti pregatit sa incepi.

Incepe sa faci schimbari in viata ta si in timp vei culege roadele!

In 2010 Dave Brailsford a fost numit managerul echipei Team Sky (echipa de ciclism a Marii Britanii). Niciodata pana atunci nu castigase Turul Frantei vreun ciclist britanic.

Dave a aplicat o strategie simpla. “Trebuie sa devenim cu 1% mai buni in tot ce facem.” Si au inceput sa lucreze la cele mai mici detalii. Au inceput cu cele mai evidente schimbari ca: imbunatatire nutritiei ciclistilor, a programului de antrenament, ergonomia bicicletei…

Au continuat cu chestii la care probabil altii nu s-ar fi gandit: au cautat cea mai buna perna pentru odihna ciclistilor, cel mai bun gel pentru masaj sau cea mai buna metoda de spalare a mainilor pentru evitarea infectiilor.

Care crezi ca a fost rezultatul?

Nu mai cauta pe Google ca iti spun eu. 🙂 Au castigat Turul Frantei in 2012 si 2013.

Fii constient ca si cea mai mica imbunatatire conteaza.

Daca te imbunatatesti cu 1% in fiecare zi, precum Team Sky, ceea ce e relativ simplu, un calcul matematic ne spune ca vei fi de doua ori mai bun in 72 zile! Dar nu incerca sa fii de doua ori mai bun in 7 zile pentru ca e mult mai greu.

E mai bine sa ai rabdare si sa faci mici imbunatatiri in mod consistent, sa sarbatoresti orice mic succes si apoi treci la urmatoarea imbunatatire.

Esti supertare ca ai citit pana aici! Multumesc!

Daca ti-a placut articolul, te rog sa il transmiti mai departe pe Facebook apasand butonul share de mai jos.

3 tehnici de meditatie pentru incepatori
Ghid de o pagina!

Bonus - Link catre cea mai buna carte pentru incepatorii in meditatiemeditation

4 comentarii la “Cum sa te lasi de obiceiurile proaste si sa-ti instalezi obiceiuri “bogate”

  1. Felicitari, Bogdan! In primul rand, pentru ca esti tatic! Sa va traiasca Matei, sa fiti sanatosi si sa va aduca numai bucurii!
    In al doilea rand, pentru articol- foarte pertinent si foarte util!
    Mult succes in continuare! Sunt foarte utile astfel de “sinteze” pertinente de la reprezentanti ai generatiei tale! Acopera un mare gol din educatia oricarei generatii. Acel gol care face diferenta dintre succes si esec, pe plan profesional, dar mai ales personal!

  2. Fiecare om reuseste sa isi schimbe obiceiurile doar atunci cand vrea sa ajunga la un rezultat fara de care viata sa nu ar putea continua. Adica sa ai nevoie de schimbarea respectiva ca de aer.

    In caz contrar, cam greu sa poti sa il faci un obicei natural 🙂

    1. Interesanta opinia ta Andreea!
      In articol am scris despre asemenea convingeri, care e impactul lor si ce strategii sa folosim pentru a trece peste “blocaj”.
      Merci de comentariu. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *