Cum sa fii prima optiune a celor care isi cauta job

Cel mai buna angajatorLa un  moment dat, Luca a disparut. Era noaptea de revelion si cheful avea loc chiar in clubul lui. Toti ne intrebam unde naiba e. Clubul se afla la etaj, iar la parter, in aceeasi cladire mai are si un Irish Pub. Pana la urma misterul s-a elucidat.

Dupa miezul noptii, Luca a iesit pana afara sa ia putin aer si s-a intalnit cu un cunoscut care i-a spus ca barmanul de la Irish Pub da clientii afara pentru ca vrea sa inchida. Baiatul se grabea sa ajunga la un chef….. Pe bune. Chiar asa s-a intamplat.

Ba esti nebun? Patronul tau e in aceeasi cladire cu tine si tu iei decizia fara sa-l intrebi ca vrei sa inchizi barul?

Dupa ce a aflat, Luca l-a concediat pe loc si a trebuit sa serveasca el la bar pana a venit alt angajat sa-i ia locul. Si tu ai fi facut la fel?

Multi antreprenori imi povestesc ce probleme au cu angajatii. Furturi, incompetenta, indiferenta, demisii. Dar dintre toate povestile, asta m-a distrat cel mai mult.

Lasand distractia la o parte putin, m-am gandit sa fac putina cercetare referitor la cum trebuie sa iti alegi angajatii, cum trebuie sa comunici si sa te porti cu ei pentru a avea cat mai putine probleme.

Un angajat slab, necinstit sau indisciplinat poate sa iti traga mult in jos afacerea asa ca e important sa cunosti anumite strategii pentru a evita asemenea chestiuni neplacute.

Steve Jobs spunea ca a sti sa alegi oamenii cei mai buni e cea mai importanta calitate a unui antreprenor.

Stiu ca in general romanii sunt slab pregatiti si nu au o etica a muncii foarte inalta dar tu ca angajator nu poti sa influentezi chestia asta. Nu te ajuta cu nimic daca iti spui ca nu se pot gasi angajati buni. Mai bine faci tot ce depinde de tine pentru a angaja oameni cat mai buni, a-i integra cat mai bine in echipa ta si a-i pastra motivati astfel incat sa nu paraseasca firma cand iti e tie mai greu fara ei.

Cum iti alegi angajatii

Multi antreprenori romani care au afaceri mici, neavand departamente de resurse umane, se ocupa direct de angajari si nefiind antrenati in tainele intervievarii, iau decizia de a angaja o persoana ghidati mai mult de intuitie sau de motive subiective. De exemplu angajeaza pe post de vanzatoare o tipa care arata beton. Apoi afla ca e o persoana respingatoare si incompetenta.

A. Alege persoana care are calitatile potrivite pentru slujba disponibila

Gaseste metode de a afla daca persoana angajata se potriveste cu cerintele slujbei, daca are aptitudinile necesare. Daca nu are aptitudinile necesare, intreaba-te daca e suficient de motivata si daca are destul potential sa le invete rapid.

Una dintre metode e sa suni la fosti angajatori sa ceri referinte despre candidat, sau sa ii dai diferite teste pentru a afla nivelul lui de competente.

B. Nu te lasa inselat de diplome

Ii aud pe multi angajatori ca sunt interesati de absolventi de facultate sau de studenti. Din propria experienta iti spun ca nu cunosc pe nimeni care sa fi invatat in facultate ceea ce face efectiv la locul de munca.

Asa ca de ce ai vrea un om care are pretentii sa fie platit mai mult doar pentru ca are o diploma, in fata unuia care e mai bun dar nu are o amarata de bucata de hartie care nu-nseamna mai nimic?

Unii spun ca a absolvi o facultate reprezinta o dovada ca esti un om determinat si ca poti sa iti atingi obiective dificile. De acord. Dar asta nu inseamna ca daca nu ai facut facultatea esti mai prejos.

Ai vazut filmul “The Wolf of Wall Street”? In acel film Jordan, personajul interpretat de Leonard di Caprio isi face o echipa de oameni pe care probabil nimeni altcineva nu i-ar fi angajat. Bineinteles ca niciunul n-avea facultate.

Jordan stia exact ce calitati vrea de la oamenii lui, i-a ales pe cei care corespundeau criteriilor lui fara sa-i pese de trecutul lor, i-a invatat personal ce trebuie sa faca si a dat lovitura cu ei.

C. Ofera-le pentru inceput un contract pe perioada determinata

Perioada de proba mi se pare corecta atat pentru angajat cat si pentru angajator pentru a vedea daca exista o buna potrivire.

Unii oameni cu experienta si care sunt foarte buni nu ar accepta un asemenea contract. Aici trebuie sa fii foarte atent pentru ca e riscant sa angajezi asemenea persoane din mai multe motive. In primul rand, trebuie sa le dai salarii mai mari.

In al doilea rand, chiar daca sunt experti pe partea tehnica, acesti oameni pot fi destul de rigizi si pot sa strice atmosfera in echipa daca au o atitudine aroganta fata de ceilalti colegi sau daca pur si simplu nu le place sa lucreze alaturi de ceilalti membri ai echipei.

Eu am avut un coleg de genul acesta si chiar daca am invatat unele lucruri de la el, pana la urma a trebuit sa fie scos din echipa pentru ca nu se mai intelegea cu nimeni. Tot timpul ne jignea si incerca sa ne demonstreze cat de mult gresim noi si ce solutii geniale are el.

Cand ne vorbea la modul acesta, discutia devenea emotionala si nici nu ne mai interesau argumentele logice si nici solutiile propuse de el.

Eu recomand oameni tineri si motivati care au potential sa invete si pot sa fie modelati in cultura organizatiei tale .

Cum comunici si cum te porti cu ei

Marius, nasul fiului meu, e unul dintre antreprenorii pe care ii admir foarte mult. Am discutat intr-o zi cu el si l-am intrebat cat e de important ca angajatilor sa le fie foarte clar ce se vrea de la ei. Mi-a raspuns ca e foarte important si ca el chiar a avut probleme in aceasat privinta.

Pana la urma le-a scris oamenilor un regulament in care sunt stipulate toate sarcinile pe care trebuie sa le indeplineasca, cu cat mai multe detalii.

Poti sa-i spui regulament, fisa postului sau cum vrei tu dar eu recomand sa ai un asemenea document scris pe care sa-l citesti impreuna cu fiecare nou angajat si sa te asiguri ca intelege toate punctele. Daca acel regulament se aplica mai multor persoane care au acelasi post, afiseaza-l undeva la vedere.

Alt prieten mi-a spus ca niciunul dintre angajatii lui n-a fost in stare sa faca treaba buna si ca de toti a fost dezamagit. Eu l-am intrebat daca oamenilor le era clar ce doreste el de la ei. Mi-a raspuns ca nici el nu stie exact ce vrea de la ei.

Daca esti in situatia asta, nu te astepta ca oamenii sa stie singuri ce trebuie sa faca si fii sigur ca vei avea probleme.

Ma intreb daca prietenul meu Luca le-a spus oamenilor lui de la angajare faptul ca va trebui sa lucreze si in zilele de sarbatori. Ca angajat, mai ales cand esti tanar, nu iti pica bine sa afli doar cu cateva zile inainte faptul ca va trebui sa lucrezi in noaptea de revelion, mai ales daca nu esti platit in plus.

Cum iti motivezi angajatii

A. Stilul de management

Multi manageri cred ca angajatii sunt motivati doar de bani si ca atat timp cat ei le platesc salariile trebuie sa scoata cat mai mult de la ei. Pentru a obtine performante cat mai bune de la angajati, acesti manageri se comporta autoritar.

Acest stil, desi e foarte popular printre patronii si managerii romani, de cele mai multe ori da cele mai slabe rezultate. Pot sa iti spun din experienta mea ca si angajat ca atunci cand am avut de-a face cu asemenea sefi, mai mult imi doream sa nu imi fac bine treaba si sa gasesc scuze.

In schimb, cand am avut sefi cu care puteam sa comunic, care stiau sa imi arate ca ma apreciaza si care imi dadeau incredere, eram foarte motivat sa fac o treaba cat mai buna si am avut intr-adevar rezultate excelente.

In cartile de management se spune ca stilul autoritar e potrivit doar in cazul persoanelor care nici nu au abilitati pentru a face o sarcina si nici nu au disponibilitatea de munci.

Daca un angajat nu are abilitati dar e motivat atunci trebuie sa folosesti indrumarea, daca are abilitati dar nu are disponibilitate trebuie sa gasesti metode de a-l motiva iar daca le are pe amandoua trebuie sa-i oferi incredere si sa-i delegi sarcinile fara sa ai o atitudine de control.

Cel mai important e insa ca oamenii sa simta ca iti pasa de ei. Atunci te vor recunoaste ca lider si vor dori sa te ajute si ei facand o treaba buna. Daca tu nu ii respecti si nu ii tratezi ca pe niste oameni, nici lor nu le va pasa de tine sau de firma ta.

De exemplu ce crezi ca s-ar fi intamplat daca Luca nu l-ar fi dat afara pe baiatul care a vrut sa inchida barul? Cum ar fi fost daca i-ar fi spus. “Du-te tata la chef si vino maine sa vorbim!” si a doua zi i-ar fi explicat de ce a gresit si la ce se asteapta de la el pe viitor.

Habar n-am. Poate ar fi fost o prostie. Poate ar fi patit-o din nou nasol cu el. Dar e posibil si sa fi castigat respectul acelui baiat si sa se aleaga cu un angajat loial.

B. Partea materiala

Bineinteles ca si partea financiara conteaza si sfatul meu e sa iti platesti bine angajatii, e bine ca firma ta sa fie cunoscuta ca una care plateste mai bine decat restul.

O strategie pe care unele companii o aplica pentru a reduce plecarile e de a oferi oamenilor anumite bonusuri in functie de performante. Aceste bonusuri sunt comunicate  oamenilor lunar, dar sunt platite doar la sfarsitul anului. Faptul ca pot pierde aceste bonusuri daca pleaca din firma, e un motiv in plus pentru oameni sa nu o faca.

In cazul in care un angajat creste mult si devine foarte competent si foarte important pentru afacerea ta, ca sa nu il pierzi, gandeste-te ce te-ar face pe tine sa nu iti doresti sa pleci daca ai fi in locul lui si ofera-i acelasi lucru.

Poate alta firma ii ofera un salariu mult mai bun sau isi doreste o noua provocare. Eu in aceasta situatie, as oferi oamenilor foarte performanti procente din afacere. Astfel, liderii din compania ta sunt motivati sa ajute compania sa obtina profituri cat mai bune si tu poti sa le delegi cat mai multe din sarcinile tale.

C. Ofera-le oamenilor posibilitati de dezvoltare.

Tony Robbins spune ca tot ce exista in univers, sau se afla in crestere sau e pe cale sa moara.

La fel si angajatii tai isi doresc sa creasca. Unii vor sa ramana pe acelasi post dar sa devina mai buni, iar altii vor sa invete lucruri noi, sa aiba parte de noi provocari, sa avanseze si sa conduca echipe.

Discuta cu fiecare in parte si afla in ce directie isi doresc sa se dezvolte si sprijina-i.

Doua intrebari importante pe care sa ti le pui

Poate nu esti de acord cu nimic din ce am scris eu aici. Pana la urma ce naiba stiu eu? N-am avut in viata mea un angajat.

Daca e singurul lucru cu care ramai, daca tot ai citit pana aici, mi-ar placea sa te intrebi ce lucruri care depind de tine poti sa le imbunatatesti si gaseste propriile metode de a angaja oameni mai buni, de a comunica eficient cu ei si de a-i motiva.

Multi spun ca e foarte greu sa gasesti oameni buni, aproape imposibil. Probabil ca sunt putini oameni valorosi pe piata muncii si aceia isi gasesc foarte repede un loc de munca.

Daca angajatii tai sunt multumiti, te lauda pe tine si conditiile de munca de la compania ta, ai sanse mult mai mari ca acei oameni valorosi sa vina singuri la tine fara sa faci mari eforturi.
Oare ce povestesc angajatii despre firma ta, despre cum sunt platiti, despre cum ii tratezi, despre atmosfera si conditiile de lucru, despre posibilitatile de dezvoltare?

Iti multumesc ca ai citit articolul, sper ca macar o parte dintre aceste idei iti vor fi de folos urmatoarea data cand vei fi implicat in angajari sau daca esti intr-o pozitie de manager si ai oameni in subordine cu care ai probleme de comunicare.

In final, vreau sa te invit sa te abonezi la lista mea de email pentru a te asigura ca nu ratezi urmatoarele articole despre educatie financiara, investitii, antreprenoriat sau dezvoltare personala si alte surprize pe care ti le pregatesc.

E simplu. Trebuie doar sa introduci adresa de email in formularul de mai jos. Vei primi gratuit cartea (format pdf) “3 exemple de afaceri ce te vor ajuta sa-ti dezlantui potentialul“.

Vrei sa ai propria afacere dar eziti sa faci primul pas?
Descarca ebook-ul

exempleafaceri-green3 exemple de afaceri care te vor inspira.

Fiecare exemplu pe care l-am ales contine cate o invatatura.

Introdu adresa de email in formularul de mai jos si vei primi ebook-ul cadou!

 

2 comentarii la “Cum sa fii prima optiune a celor care isi cauta job

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *