Acesta e al doilea articol din seria despre skill-uri inceputa saptamana trecuta cand iti spuneam ca e important sa inveti si sa acumulezi skill-uri relevante pentru economie.
Si inainte sa intram intr-o discutie despre ce skill-uri merita sa-ti dezvolti (urmatorul articol al seriei), vreau sa-ti fac o introducere extrem de importanta.
E vorba despre niste strategii care te vor duce rapid si sigur la succes, (aproape) in orice meserie.
Privirea asta de ansamblu te va ajuta sa intelegi cateva aspecte importante despre jocul economic, care sunt piesele de pe tabla si care e scopul jocului. Astfel, vei putea sa-ti alegi mai bine rolul pe care vrei sa-l joci si-l vei juca precum un as.
Vei sti la ce sa te astepti de la interactiunile cu ceilalti jucatori si cum sa abordezi aceste interactiuni.
In mare, jucatorii sunt companiile si oamenii (angajati, sau freelanceri). Alt jucator pe care trebuie sa-l mentionez, dar pe care recomand sa-l ignori, e statul.
Orice din zona statului… e alt joc despre care n-am o impresie buna si nici nu pot sa-mi dau cu parerea.
Revin la jucatorii pe care ne focusam noi.
O companie e o entitate formata din oameni ce lucreaza impreuna cu scopul de a face profituri.
Compania vinde anumite produse, sau ofera anumite servicii, iar pentru a face profituri, ea trebuie sa aiba vanzari mai mari decat cheltuielile.
E posibil ca o companie sa aiba si alte obiective de natura sociala, dar pentru a putea sa supravietuiasca, e nevoie sa fie profitabila.
Exista si exceptii.
Companii care ani de-a randul sunt in pierdere si sunt finantate de investitori (Uber, Tesla, etc).
De obicei, acestea sunt intr-o faza initiala in care au ca scop acapararea unui segment cat mai mare de piata si cresterea vanzarilor.
Dar scopul final trebuie sa fie intotdeauna acelasi: profitabilitatea.
Altfel, o companie nu poate supravietui la infinit.
Nu-si mai poate plati angajatii, nu-si mai poate plati curentul si trebuie sa stinga lumina.
Simplificand lucrurile, companiile au doua segmente principale de activitati in care sunt integrati angajatii si in functie de segmentul din care faci parte iti voi arata ce trebuie sa faci pentru a-ti maximiza valoarea:
articol recomandat | |
|
-
Produs
-
Vanzari
Acum, ca sa fie lucrurile mai clare, iti dau niste exemple: magazine, afaceri ce ofera diferite servicii, restaurante, fabrici, hoteluri, firme de constructii, afaceri in agricultura, afaceri online.
Toate acestea ofera un anumit produs, sau o paleta de produse si servicii.
Toate aceste afaceri trebuie sa-si vanda produsele si serviciile.
La partea de produs, o companie trebuie sa poata produce ceva de calitate cat mai mare, cu un cost cat mai mic.
Asta poate insemna sa aiba un proces de productie cat mai eficient, sa nu aiba pierderi.
Sa aiba angajati competenti, care-si fac bine treaba.
E clar ca aici exista un punct de tensiune intre angajati si companie.
Pentru companie, e bine sa aiba angajati cat mai buni, pe care sa nu-i plateasca prea mult, astfel incat costurile sa fie cat mai mici, productia cat mai eficienta si produsul final sa aiba o calitate cat mai mare.
Din punctul de vedere al angajatilor, (teoretic) viata lor e cu atat mai buna, cu cat sunt mai bine platiti.
Ca angajat, e important sa poti privi lucrurile din perspectiva companiei.
La partea de vanzari, e simplu.
Compania are nevoie de vanzari cat mai mari, cu costuri cat mai mici.
Cand discutam de costuri in contextul vanzarilor, acestea pot fi salariile unor oameni care se ocupa de vanzari, plata unei companii externe care sa aduca clienti, costuri de marketing si publicitate pe diferite canale: ziare, TV, Google Adwords, Facebook Ads, etc.
Am incercat sa simplific cat mai mult prezentarea aceasta de ansamblu.
Cred ca e o perspectiva utila pentru orice persoana, indiferent ca-si alege sa-si creeze si gestioneze propria companie, sau isi alege sa lucreze intr-o companie.
Avand in vedere ca majoritatea oamenilor trec prin etapa de angajat, chiar daca la un moment dat ajung sa administreze o companie, vreau sa-ti spun ce-as face eu daca astazi as avea in jur de 20 de ani si m-as angaja la o companie.
Cele doua teme care-ti pot creste valoarea de 1000 de ori
Multi oameni atunci cand se apuca de-o meserie, sau incep lucrul la o noua slujba, se gandesc in primul rand la bani.
Obiectivul lor e sa ajunga sa castige cat mai mult.
Eu recomand sa-ti schimbi focusul si sa te gandesti doar la doua aspecte.
-
Concentreaza-te (cu intentie) sa devii in fiecare zi din ce in ce mai bun la meseria ta. Si mai bun… Si mai bun… Tinde spre maximul tau potential.
-
Intelege foarte bine cum castiga bani compania la care lucrezi si care e rolul tau in tot sistemul. Si fa tot ce poti pentru a ajuta compania sa castige cat mai multi bani. Daca unei firme nu-i merge bine, nici angajatilor nu poate sa le mearga bine.
Daca te concentrezi pe aceste doua aspecte, vor veni inevitabil si banii.
Poate la locul actual de munca. Sau la urmatorul. Sau vei gasi o cale sa-ti creezi propriul loc de munca (ceea ce trebuie sa fie intotdeauna obiectivul tau final).
Dar banii vor veni.
Un plus ar fi sa afli si cateva dintre numerele relevante pentru companie. Ce vanzari are? Ce costuri? Cum isi vinde produsele? Care sunt cei mai importanti clienti?
Dupa ce ai o intelegere buna a intregii activitati, intreaba-te unde e loc de imbunatatiri?
Daca gasesti raspunsuri, da-i ideile gratis sefului tau.
Sa nu crezi ca pierzi ceva daca el isi asuma meritele. Toata lumea va sti de fapt a cui a fost ideea, iar in timp tu vei fi rasplatit. Daca seful tau e avansat, te va trage dupa el, sau te va recomanda sa-i iei locul.
Un exemplu concret
Cum aplici toate strategiile astea (1. sa devii mai bun si 2. cum ajuti compania sa castige mai mult)?
1. In ceea ce priveste dezvoltarea skill-urilor, poti sa faci cateva lucruri care-ti vor accelera progresul.
A. Sa dai tot ce ai mai bun pentru a-ti face bine sarcinile personale.
B. Sa ai relatii bune cu cat mai multi colegi si sa-ti dai seama rapid care e cel mai competent. Cand te blochezi undeva, apeleaza la el/ea si invata cat mai multe din modul lui de a rezolva problemele.
In ceea ce priveste relatiile cu seniorii, sa nu-ti faci griji ca-i deranjezi daca apelezi la ei pentu ajutor. Ei ii aprecieaza foarte mult pe cei dedicati sa devina mai buni. Dar ii urasc pe cei care vor sa le paseze lor munca, fara a face niciun efort sa o rezolve singuri, sau sa invete ceva.
In sensul asta, nu te duce sa le spui: “Ma ajuti sa fac sarcina asta?”.
Du-te si spune-le: “Am incercat X, am ajuns in punctul Y si am problema Z.”
Ceva cat mai specific.
C. La randul tau, ajuta-ti orice coleg iti cere asta. Stiu ca esti stresat cu sarcinile tale si crezi ca mai mult te incurca cei care-ti cer ajutorul. Crede-ma. Nu e asa. Asta te va ajuta enorm in mai multe aspecte.
In primul rand, cel care-si ajuta cel mai mult colegii, e vazut ca un lider.
In al doilea rand, asta-ti va accelera cresterea competentelor.
In al treilea, tu oricum stii ca trebuie sa ai in minte intreg proiectul la care lucrati. Cand iti ajuti colegii, pe langa faptul ca vei avea o intelegere mai buna din punct de vedere tehnic, munca ta va contribui la avansarea proiectului.
Astea sunt suficiente, dar mai sunt si altele pe care daca le poti face, vei fi o bestie de neoprit.
D. Identifica nivelul tehnic la care te afli si aspectele pe care doresti sa le imbunatatesti, si citeste carti, sau participa la cursuri pentru a progresa.
Am avut un coleg atat de slab incat daca as fi luat un om de pe strada si l-as fi invatat sa programeze, intr-o luna s-ar fi descurcat mai bine.
La un moment dat, seful ne-a pus sa ne autoevaluam cunostintele de C++.
Jur ca asta de care iti spuneam, a selectat cu inconstienta: “Avansat”.
Nu fii ca el. Daca esti incepator, cauta pe Google: “C++ From Beginner to Intermediate”.
2. Cum poti sa contribui la succesul companiei?
Daca luam strict rolul unui programator, cele mai importante lucruri sunt o munca de calitate, intr-un timp cat mai scurt.
Aici pot sa specific faptul ca munca de calitate inseamna sa-ti faci treaba bine din prima, sa testezi eficient tot ce introduci in cod, astfel incat sa nu introduci erori in proiect.
Erorile pot fi descoperite in diferite faze de testare, sau chiar dupa lansarea produsului si pot insemna timp in plus pentru rezolvarea lor (pana la urma sunt tot costuri materiale), sau chiar penalizari financiare pentru companie.
Avand in vedere toate astea, calitatea trebuie sa fie pe primul plan, chiar si cand seful face presiuni sa livrezi rapid.
Alt lucru e sa ai in vedere tot proiectul la care lucrezi si sa contribui cum poti mai bine ca produsul pe care-l veti livra sa fie de calitate si sa respecte termenele.
Pentru companie e egal cu zero faptul ca bucatica ta a fost perfect facuta, daca pana la urma proiectul a esuat.
As recomanda oricui sa se intereseze si de datele financiare ale companiei.
Ca sa pastram lucrurile simple, afla prima data datele din balanta: activele si pasivele.
Diferenta dintre ele e egala cu valoarea contabila a companiei.
Pe langa balanta, mai sunt interesante si datele din raportul de venituri: vanzarile si cheltuielile ultimelor 12 luni.
Daca vrei mai mult, alte informatii interesante sunt: care sunt produsele cele mai bine vandute ale companiei, care sunt produsele cu marja cea mai mare de profit, cum sunt vandute si cine sunt cei mai importanti clienti.
Dupa ce sti toate astea, te vei simti aproape ca proprietarul acelei afaceri.
Avand in vedere temele astea despre care am discutat, incearca sa aduci creativitate in activitatea ta si in modul in care ajuti compania.
De exemplu, chiar daca esti programator, vei fi apreciat daca aduci un client companiei.
Poate ti se par coplesitoare toate lucrurile astea.
Ele nu trebuie sa fie un stres pentru tine. Priveste-le ca pe o harta care te poate duce la succes si abordeaza-le in pasi mici.
Nu trebuie sa faci totul dintr-odata.
Dar crede-ma.
Vei avea un mare avantaj fata de peste 90% dintre oameni. Majoritatea se duc la lucru cu mentalitatea: “eu ma fac ca muncesc, ei se fac ca ma platesc”.
Ei saracii nu stiu ca pentru ei singurul sens in care se vor deplasa are legatura cu forta descoperita de Newton.
Iar pentru tine, nici macar cerul nu e limita!

Introdu adresa de email in formularul de mai jos!
Primesti pe email un CURS DE INVESTITII LA BURSA format din 4 lectii care te poate duce de la zero la investitor autonom. Vei primi:
- Analiza si comparatia intre doua dintre cele mai populare investitii
- Cele mai importante PRINCIPII ale investitiilor la bursa
- 2 SECRETE care ma ajuta sa am constant PROFITURI peste medie si sa imi minimizez riscurile