Ce cauta investitorii la afacerile in care se implica (MBA gratuit in afaceri)

sharks-452909_1280“As face si eu ceva pe langa serviciu. Am multe idei. Dar n-am timp!” Pe cati ai auzit spunand asta? Poate esti si tu unul dintre ei. Si eu am fost.

Chiar daca a fost in 2008 si au trecut ceva ani de atunci, discursul lui Gary Vaynerchuk despre branding, in care vorbeste despre pasiune si rabdare ramane unul dintre cele mai motivante, inspirante si entertaining. Inca e unul dintre cele mai vizualizate si apreciate de antreprenori.

De cate ori il vad ma umplu de energie si entuziasm si ma pun pe treaba ca nebunu’.

Am pus un link la sfarsitul articolului. Trebuie neaparat sa-l vezi.

“Everybody has time. Stop watching fucking Lost!” e citatul care a ajuns celebru dupa acest discurs.

Ok. Asta era in 2008. Acum nu se mai uita nimeni la Lost.

Acum toata lumea se uita la Game of Thrones. Sau la Champions League. Sau se joaca online. Dar nimeni n-are timp sa lucreze la un proiect, sa inceapa sa-si construiasca o afacere.

Hai sa zicem ca sunt momente in care n-ai energie deloc sa lucrezi si chiar vrei sa lenevesti si sa te uiti la un film, un meci, o emisiune proasta.

Stiu ca nu m-ai intrebat, dar hai sa-ti spun ce fac eu cand sunt intr-o stare asemanatoare. Poate iti place si tie ideea.

Nu ma mai uit decat la filme sau emisiuni din care pot sa invat ceva despre chestiile de care sunt interesat. Sa combin entertainmentul cu educatia.

O emisiune la care de fiecare data ma distrez si din care am invatat o gramada de lucruri despre antreprenoriat si investitii e Shark Tank.

In multe zile m-am uitat impreuna cu Patri la mai mult de 5 episoade.

In Shark Tank apar prin rotatie cinci din cei sase investitori: Mark Cuban (proprietarul echipei de baschet Dallas Mavericks, campionii NBA din 2011), Kevin O’Leary, Daymond John (creatorul brand-ului Fubu), Robert Herjavec, Barbara Corcoran si Lori Greiner.

In fiecare emisiune in fata lor apar diferiti antreprenori care au nevoie de bani pentru afacerile lor. Unii vor sa-si salveze afacerile, altii cauta anumiti parteneri strategici, altii vor sa se extinda.

Fiecare isi prezinta afacerea cat poate de clar si de spectaculos, dupa care spune cati bani vrea si ce procent din companie ofera pentru acea suma. Apoi sunt luati la intrebari de cei cinci rechini, care incearca sa afle daca e o investitie riscanta si daca pot face profit.

Multi pleaca din Tank fara niciun ban. Dar sunt si situatii in care rechinii se mananca intre ei pentru a incheia o afacere care are potential. E spectaculos sa-i vezi cum se aprind si cum supraliciteaza cand simt mirosul sangelui…. Pardon. Mirosul banilor.

Shark Tank e difuzat din anul 2009 si acum e deja la sezonul 6. Eu si Patri am ajuns la sezonul 5 si ne gandim cu tristete ca in curand o sa terminam toate episoadele difuzate pana acum.

Iti recomand cu tarie acest show.

Si ca sa-ti dau mai multe argumente, hai sa-ti spun ce am invatat eu din episoadele vazute pana acum.

1. Ce vanzari ai?

Prima intrebare a rechinilor e de fiecare data despre vanzari. Unii vin in fata rechinilor cu idei de care sunt foarte mandri, li se pare ca au redescoperit roata. Degeaba esti tu indragostit de propriul produs daca nu se vinde. Piata e cea care iti valideaza ideea. Vanzarile sunt unul dintre cei mai importanti factori in stabilirea valorii companiei. Pentru a avea vanzari bune trebuie sa ai produse de calitate, dar trebuie si sa te pricepi sa le vinzi.

2. La cat ti-ai evaluat compania?

Rechinii calculeaza suma la care fiecare antreprenor isi evalueaza compania. Daca cineva cere o investitie de 100.000$ pentru 10% din companie, asta inseamna ca o evalueaza la un million de dolari. Fiecare rechin are propriile criterii dupa care calculeaza valoarea si pentru a fi siguri ca nu pierd bani, rar se intampla sa se bazeze pe intuitie sau pe estimari scoase din burta. Vor date exacte. Cifre care sa le spuna in cat timp pot sa-si recupereze investitia si cat pot sa castige in plus. Au nevoie de cifra de afaceri, de marjele de profit, de trend-ul cifrei de afaceri de la an la an. Daca nu le stii, n-ai ce sa discuti cu un investitor.

Unii isi cunosc numerele, dar isi supraevalueaza compania. Merg la cacealma si nu le merge.

Cel mai dur rechin e Kevin O’Leary si el e primul care sare la gatul lor pentru evaluari exagerate: “Ai fost lacom, n-am ce sa discut cu tine. Esti mort pentru mine!”

3. Se poate scala? Cum?

Sunt multe afaceri care chiar daca merg bine si fac bani, au modele care nu se pot scala. Acest gen de afaceri sunt suficient de profitabile pentru a asigura un venit peste medie unei familii, dar nu sunt atractive pentru investitori pentru ca nu pot sa creasca peste un anumit nivel.

Altele au potential de crestere si un avantaj mare pentru un antreprenor care vine in Shark Tank e sa stie exact care sunt pasii cei mai potriviti pentru a duce afacerea la nivelul urmator.

Sa le spuna investitorilor exact ce plan are. Ce va face cu banii daca ii va primi.

Inainte habar n-aveam cum se gandeste o strategia unei afaceri.

Urmarind Shark Tank mi-am dat seama ca dintr-un anumit unghi, afacerile pot fi vazute aproape ca o stiinta exacta. Fiind implicati activ in dezvoltarea a sute de afaceri, rechinii stiu exact care trebuie sa fie urmatorii pasi pentru fiecare antreprenor, in functie de specificul business-ului.

Unele produse sunt potrivite pentru vanzare in mari lanturi de magazine, altele online, altele direct la consumatori si unele la teleshopping (teleshopping-ul e urias in SUA).

Sunt situatii in care cea mai buna idee e sa vinzi licenta pentru produsul tau unei mari companii, dupa care primesti un procent din fiecare bucata care se va vinde vreodata.

Precum vezi sunt multe optiuni prin care poti sa abordezi o afacere.

Cateodata se contrazic, dar de cele mai multe ori toti cinci rechinii sunt pe aceeasi lungime de unda in ceea ce priveste strategia potrivita pentru o anume afacere.

4. Importanta relatiilor

Toti milionarii si miliardarii au relatii importante in lumea afacerilor. Asa functioneaza sistemul.

Cunostintele fac diferenta intre a vinde milioane de produse si a castiga bani cu galeata sau a da faliment.

Sa zicem ca produci niste ciorapi speciali. Avand in vedere cati producatori de ciorapi exista, cum poti tu ca un incepator in afaceri sa concurezi cu cei care vand de zeci de ani? Probabil oricat te-ai stradui n-ai putea sa vinzi cantitati suficiente pentru a face profit.

Dar daca cineva iti pune a doua zi marfa pe rafturile celor mai mari supermarket-uri?

Se schimba datele problemei. Din start incepi sa vinzi, ai bani sa produci din nou si afacerea incepe sa mearga.

5. Demonstreaza ca esti pasionat de afacerea ta, prezinta-ti ideea cu entuziasm si arata-le ce mult crezi in ea

Un criteriu important pentru toti rechinii, mai ales pentru Mark Cuban, e sa creada in omul in care investeste.

Daca vad in tine calitatile necesare, pasiune, ambitie, creativitate, ca esti un bun vanzator, ai sanse mult mai mari sa te alegi cu un partener si cu banii de care afacerea ta are nevoie.

6. Mai bine un procent mic din ceva mare decat 100% din nimic

Nu rar se intampla ca unii antreprenori sa se cramponeze de cateva procente, sa negocieze prosteste si sa piarda o investitie si un partener care l-ar ajuta sa devina milionar. Decat sa ai 100% din zero, mai bine ai 10% din 10 milioane.

7. Nu vor sa munceasca pentru tine. Trebuie sa creada ca poti sa faci treaba

Pentru milionari si miliardari, banii reprezinta o resursa mult mai putin valoroasa decat timpul.

Bani au suficienti si stiu ca pot sa faca mai multi. Dar timpul nu-l pot cumpara nici cu toti banii din lume.

De aceea nu vor sa investeasca prea mult timp in afacerile in care investesc bani. In toate se implica si ofera ajutor sub forma de strategie, relatii si suport. Dar daca simt ca exista posibilitatea ca o afacere sa le ocupe prea mult timp, bat in retragere.

8. In SUA aproape toti antreprenorii se gandesc la “exit”

In lumea afacerilor e ca in ocean. Majoritatea pestilor mici sunt inghititi de cei mari. De rechini.

Scenariul la care viseaza majoritatea antreprenorilor e sa creasca afacerea pana in punctul in care devine atractiva pentru o mare companie si atunci sa o vanda. Poate ai auzit de “exit strategy”. La asta se refera.

9. In afaceri nu exista prieteni sau dusmani, exista parteneri si colaboratori

Cand o investitie le face cu ochiul si sunt convinsi ca pot castiga multi bani de pe urma ei, rechinii se mananca intre ei pentru a incheia afacerea.

Intr-un episod Kevin si Daymond au facut o oferta impreuna si apoi Robert l-a invitat pe Kevin sa i se alature lui, dar fara Daymond. I-au spus ca nu au nevoie de el pentru ca nu are experienta in domeniul tehnologiei. Noua alianta s-a format fara nicio remuscare fata de cel lasat pe dinafara.

10. Daca as vrea sa concurez cu mine cum as face?

Mark Cuban, care e cel mai cunoscut si cel mai bogat dintre rechini a spus ca pentru toate afacerile in care e implicat isi pune intrebarea: Ce as face daca as fi in papucii concurentilor mei?

Lumea afacerilor e dura. Concurenta e dupa colt si te pandeste. Daca ai un produs care se vinde, ti-l vor copia. O situatie ideala e cea in care produsul tau e foarte greu sau imposibil de copiat. Poate e o tehnologie revolutionara, un material, o solutie chimica sau un algoritm inventat de tine.

Alt mod in care poti sa te protejezi e prin patente. Daca iti patentezi sau cumperi patentul de la altcineva, alta companie nu va avea voie sa fabrice acelasi produs. Nu va putea sa foloseasca patentul fara acceptul tau.

11. Nu poti concura cu gigantii

Unii antreprenori incepatori, indragostiti de propriile produse si cu gandire optimist-nerealista sunt increzatori ca pot sa concureze cu companii gigant.

Rechinii nu investesc niciodata atunci cand au concurenta companii mari. Concurenta ta care e?

Daca e un produs original si care se poate patenta, cateodata e o idee buna sa le vinzi licenta gigantilor si sa primesti procent din vanzari.

12. Primesti si trebuie sa dai valoare expertizei investitorilor

Mult mai importante decat banii sunt expertiza si relatiile investitorilor. Unii sunt destepti, ia asta in considerare si obtin investitia. Nu tin cu dintii de cateva procente in plus si nici nu cer bani mai multi decat are nevoie afacerea pentru a creste.

13. E bine daca afacerea ta e in domeniul investitorului

Atunci cand mergi la un investitor sa-i propui sa deveniti parteneri, e bine sa stii totul despre el. Cel mai important e sa stii in ce alte afaceri e sau a fost implicat. Sunt situatii in care ajutandu-te pe tine ar face rau unei alte afaceri in care a investit.

Cele mai mari sanse le ai daca afacerea ta e intr-un domeniu in care investitorul e implicat si il cunoaste, dar nu exista niciun conflict de interese. Poate produsele tale vin in completarea unor produse pe care el deja le are.

De exemplu daca e implicat in vanzari de masini, iar tu fabrici piese de schimb, e o potrivire perfecta.

3 concluzii

A. Nu vreau sa-ti spun ce sa faci, sa-ti dau sfaturi. Doar iti spun ce fac eu si ce functioneaza pentru mine. Sunt interesat sa invat cat mai multe despre lumea afacerilor si a investitiilor si cand n-am chef sa lucrez si am timp liber, ma uit la Shark Tank. Educatie si entertainment de buna calitate la pachet. Bum!

Daca ai alte interese si vrei sa te dezvolti in alta directie, sunt convins ca gasesti filme sau show-uri din care sa inveti chestii despre domeniul tau.

B. Daca as avea o afacere si as avea in plan sa o vind sau sa caut un investitor care sa-mi devina partener, as cauta unul care sa cunoasca bine spatiul in care e afacerea.

Inainte sa-l abordez, as astepta ca ideea sa fie validata prin vanzari si profituri si as intocmi un plan de scalare pentru afacere.

C. Urmarind acest show e ca si cum mi-as fi luat un MBA gratuit in afaceri.

Daca ai o afacere pe care vrei s-o vinzi la un moment dat, sau daca vrei sa obtii finantare, Shark Tank te ajuta sa intelegi exact de ce lucruri sunt interesati investitorii. Am vazut cum gandesc, ce cauta la o afacere, dar si zeci de example de afaceri, unele atractive pentru investitori, altele neatractive dar destul de profitabile pentru a asigura un venit decent unei familii.

Pe de alta parte, am vazut si exemple de afaceri proaste, si ce greseli fac antreprenorii care nu stiu cand sa renunte, continuand sa se ingroape in datorii cu speranta ca printr-o minune ceva se va schimba.

Uite si filmuletul de care iti vorbeam la inceput.

Raport gratuit despre oportunitatea unica prezenta in 2016 la bursa din USA
Descarca gratuit raportul

2016-an-bun-smCe inveti din ebook:

- Economia USA e sanatoasa tun
- Scaderea bursei e irationala si e provocata de panica
- Investitorii competenti stiu ca ACUM e cel mai bun moment sa cumpere actiuni

- Cum in maxim 7 zile devii investitor si actionar la cele mai profitabile companii din USA, chiar daca nu ai mai facut o investitie in viata ta. Iti voi spune exact in ce companii sa investesti si motivele pentru care cred ca preturile vor creste. De obicei aleg companii cu potential de crestere de cel putin 100%.

Introdu adresa de email in formularul de mai jos si vei primi ebook-ul cadou!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *