9 greseli care iti ingroapa afacerea

disgusting-gum-man-2882-micaStatisticile cu privire la rata de succes a afacerilor sunt dure. 50% dintre afaceri esueaza in primul an, iar 80% nu supravietuiesc primelor 18 luni.

Daca te uiti la aceste numere, care crezi ca e partea pozitiva? Daca 50% nu reusesc sa treaca de primul an, inseamna ca acelasi procent de afaceri depasesc acest prag. Si daca mergi mai departe cu deductia, inseamna ca daca ai doua tentative de afaceri, statistica spune ca una dintre ele va trece de primul an cu succes.

Totusi, daca iei in calcul primele 18 luni, observi ca rata esecurilor e imensa. Numai una din 5 afaceri reuseste. Oare de ce? Multi oameni se apuca de afaceri nepregatiti. Sa faci o afacere nu e asa de greu ca si chimia organica dar nici foarte usor. Trebuie sa ai anumite cunostinte si sa iti dezvolti anumite calitati.

Cei care dau faliment si apoi renunta la afaceri sunt cei care nu invata nimic din esecuri. Daca ii intrebi de ce nu au reusit iti vor raspunde ca au avut ghinion, ca au fost inselati, ca a venit criza sau alte motive pe care si le construiesc in mintea lor pentru a nu-si asuma responsabilitatea. Iti spun sigur ca in 100% din cazuri e vina patronilor.

Am stat si m-am gandit care sunt cele mai frecvente greseli pe care am observat eu de-a lungul timpului ca le fac cei care se afla la inceput de drum in afaceri.

Vreau sa impartasesc cu tine care sunt aceste greseli pentru ca daca le vei evita, sansele ca afacerea ta sa fie in procentul de 20% care reusesc, se imbunatatesc.

Inainte de a-ti enumera aceste greseli vreau sa-ti spun ca o conditie necesara e sa nu te gandesti in primul rand la bani. Cei care au pus inaintea profiturilor multa pasiune si chiar putina dragoste au reusit in afaceri.

1. Alegerea unor parteneri nepotriviti

Neintelegerile intre parteneri e unul dintre motivele pentru care multe afaceri ajung sa dea faliment. O afacere in care asociatii se cearta tot timpul nu poate sa supravietuiasca. Aceste certuri genereaza o gramada de alte probleme. Angajatii sunt bulversati si demotivati, e greu de luat decizii, oamenii isi pierd increderea unii in altii si numai un miracol mai poate salva afacerea.

Chiar ieri am vorbit cu un fost coleg de liceu care are propria afacere in Bucuresti si mi-a spus ca aceasta e cea mai mare greseala pe care considera ca a facut-o in afaceri.

Daca atunci cand iti faci o afacere intentionezi sa te asociezi cu cineva, trebuie sa existe de la inceput o intelegere foarte clara intre voi. Cate procente va detine fiecare, ce rol va avea fiecare in afacere, cu cati bani contribui tu si cu cati contribuie partenerul. Cum va asigurati ca fiecare isi va respecta intelegerea si ce se intampla in caz contrar. Ar fi bine ca totul sa fie scris si semnat de toti cei implicati.

2. Patronii cheltuiesc mai mult decat produce afacerea

Aici ma refer la cheltuielile in interes personal. Multi oameni construiesc afaceri profitabile dar „fura” din afacere mai multi bani decat produce. In unele cazuri chiar ei personal se apuca sa-si cumpere masini si case mai scumpe decat isi permit. In alte situatii partenerul de cuplu, copiii sau alti membri ai familiei cheltuiesc banii. In ambele cazuri afacerea are de suferit si de cele mai multe ori ajunge la faliment.

Daca ai o afacere, gandeste-te de la inceput cum si cat te vei plati. Stabileste-ti un salariu sau un procent din profit.

3. Necinstea

Proprietarii de afaceri care isi inseala angajatii, partenerii de afaceri sau clientii pot avea castiguri pe termen scurt dar in timp vor pierde tot.

Asigura-te ca iti faci o reputatie de om corect si cinstit. In afaceri de cele mai multe ori inseamna mai mult decat banii.

4. Nu isi cunosc cu adevarat afacerea

O sa te miri dar unii patroni nu stiu aproape nimic despre afacerea lor. Cum e posibil? Poate au cumparat-o de la altcineva crezand ca o sa se descurce sau au mostenit-o de la parinti.

Acesti antreprenori, nu stiu sa ia decizii, habar n-au ce se intampla in afacere isi gasesc tot timpul chestii neimportante de facut.

Altii cunosc foarte bine o parte din afacere, de exemplu se pricep foarte bine sa faca un produs de calitate. Oricat de bun ar fi produsul, asta nu garanteaza ca afacerea va avea profituri. Degeaba produsul e bun daca nu se vinde. O afacere trebuie sa aiba un manager foarte bun care sa implementeze un proces eficient de productie, de vanzari, de management al angajatilor si pana la urma sa obtina profituri.

Daca patronul nu poate sa indeplineasca toate aceste sarcini, trebuie sa angajeze pe cineva care cunoaste bine industria respectiva.

5. Pierderi mari care pot fi evitate

Sunt multe moduri prin care intr-o afacere apar pierderi. Acestea pot aparea din cauza unui proces deficient sau invechit de productie, pot aparea la aprovizionare, la desfacere sau la livrare.

La multe afaceri pierderile cele mai mari sunt din cauza unui inventar dezorganizat si haotic.

Ca sa ai un control cat mai bun asupra pierderilor trebuie sa stii cu ochii inchisi numerele afacerii tale. Cat te costa fiecare produs? Ce profit castigi la fiecare? Cand calculezi costul trebuie sa iei in considerare totul de la pretul materiei prime, forta de munca, pret de productie si de livrare.

6. Prea conservatori si fara initiativa

Unii antreprenori incep bine dar pe parcurs nu reusesc sa tina pasul si afacerile se sting putin cate putin. Ei sunt foarte reticenti la schimbari si le e teama sa incerce lucruri noi. Tony Robbins spune ca „Cine nu creste, moare”. Cred ca asta e valabil si in afaceri.

O afacere stagneaza daca nu vine cu idei noi. Un manager cu viziune trebuie sa gandeasca strategic, sa aiba initiativa si sa gaseasca moduri in care afacerea poate sa creasca si sa nu-i fie frica de schimbari.

7. Nu stiu sa se poarte cu clientii

Daca ai o afacere, e bine sa ai un dialog permanent cu clientii tai, sa incerci sa le intelegi nevoile si preferintele. Pune-te in locul lor! Tu ai cumpara produsul tau? Daca ai vedea pentru prima data produsul, ti-ar fi clar la ce ti-ar folosi?

Incepe sa gandesti pe termen lung. Nu incerca sa faci o vanzare rapida sau sa prestezi un serviciu de mantuiala cu gandul de a incasa cat mai repede banii. Clientul tau trebuie sa se simta pretuit si sa fie multumit de ceea ce ii oferi. In acest caz probabil ca iti va face si reclama gratuita si castigul e cu atat mai mare.

8. Nu stiu sa se poarte cu angajatii

La capitolul angajati, cu ce sa incep? Nu cred ca ai avea rabdare sa citesti toate greselile pe care le pot face antreprenorii. Cateva.

  • Nu stiu sa isi aleaga oamenii potriviti. Pentru fiecare pozitie ai nevoie de oameni cu anumite abilitati distincte. Poate pentru o slujba e nevoie de multa rabdare si o femeie e mai potrivita, pentru alta e nevoie de anumite abilitati tehnice sau de comunicare. Trebuie sa stii exact ce om cauti.
  • Angajeaza prieteni si rude. Afacerea ta nu e o organizatie de binefacere.
  • Nu le dau sarcini clare. Daca tu nu stii ce vrei de la oameni, cum poti sa te astepti ca ei sa faca o treaba buna?
  • Vor sa fie implicati personal in toate activitatile. E bine sa supraveghezi si sa fii informat despre tot ce se intampla dar e bine sa recunosti ca nu le stii pe toate. Fii deschis la ideile pe care le au angajatii tai. Astfel vor fi incurajati si mai motivati sa faca o treaba buna.
  • Vorbesc urat cu ei, nu ii trateaza ca pe niste colegi ci ca pe niste slugi. Daca te porti urat cu oamenii, vor demisiona cu prima ocazie si nu vor pune suflet sa faca un lucru de calitate.
  • Unii sunt slabi, nu au incredere in ei si nu stiu sa se impuna in fata angajatilor. Trebuie sa fii corect cu angajatii dar ferm. Daca vor simti ca esti slab, te vor trage in piept cum vor avea ocazia.

9. Nu se concentreaza pe vanzari, ci pe cheltuieli

E clar ca scopul principal al unei afaceri e sa genereze profituri. Multi antreprenori nu inteleg asta. Ei atunci cand incep o afacere incearca sa copieze un model de la alta afacere din acelasi domeniu. Dar cea ma vizibila parte a unei afaceri e partea de cheltuieli. Ce sediu are, cati angajati are, cate masini si utilaje are.

Incepe cu cat mai putine cheltuieli si concentreaza-te prima data sa faci rost de un client. Apoi mai multi clienti. Cat mai multi clienti. Investeste bani pentru a creste afacerea atunci cand ai profituri si iti permiti. Nimic nu-ti garanteaza ca vei obtine profituri daca vei investi multi bani la inceput. Din contra. E o strategie paguboasa si e probabil una din cele mai frecvente greseli pe care o fac antreprenorii.

Nu stiu daca astea sunt cele mai mari greseli intalnite la antreprenori, dar eu pe acestea le-am observat si am vrut sa ti le spun si tie ca sa te ajut sa faci un pas in spate si sa privesti putin imaginea de ansamblu. Sa te intrebi care dintre aceste greseli le-ai facut si tu. Sau daca nu le-ai facut pe acestea, care sunt altele pe care le-ai facut?

Spune-ni-le si noua! Lasa un comentariu si scrie-ne care e cea mai mare greseala pe care ai facut-o tu sau pe care ai observat ca o fac alti antreprenori!

In final te invit sa descarci gratuit ebook-ul „3 exemple de afaceri ce te vor ajuta sa-ti dezvalui potentialul„. Introdu adresa de email in formularul de mai jos si pe langa acest ebook vei primi inca doua bonus!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.